O altfel de logică

Posted: Mai 27, 2013 in Scrierile mele

N-am putut să mă abţin să nu-i răspund fiicei mele. Cu drag. Un zâmbet.

Relatez din cele povestite de fiică-mea, care tocmai a născut. O altfel de “puţină logică”, urmare a vizitei făcută de soţul ardelean, soţiei sale, ardeleancă, vecină de pat cu ea. Dacă voi aţi înţeles ceva, atunci şi eu.
-Zâua bună la tăte. Işi face intrarea ardeleanul şi se duce către patul soţiei care, tocmai născuse.
-No, vină să te ţuc. Apoi se intră direct în subiect
-Da ce-ai în cotarca ceia?
-Bucate. In blidul ahela cu fedeu e ceva zamă. Acilea un dărab de sămătiţă, scoacă, cum îi zâci tu. Faină, de la vaca lu’ tetea. Un dărab de călbaj. Îi rămas de la Crăciun, da-i bun. Două ţitroame de te-i ciumurli. Doi ţubaci, fripţi la grătar. Ceva ciureghe şi iaca, două cogeacuri, în loc de ţucăr, jimble cu dublete, de la tătăişă-ta. Ai ş-o ţâră de apă, de la noi, din vizitic, că ţ-o şi dor, şî neşte mizilic pentru uăjină.
-Da’ acilea ce-ai?
-Pentru tine un chişchinău, o buică, o chemeşă cu cipcă şî niste budigăi. Pentru pruncuţ, o ceapşă cu cipcă, ca chemeşa ta, da’ cu un ţocroş roşu să-i ţie de deochi. Vazut-am că-i fain.
-Avut-ai destui bani?
-Avut-ai dară, c-am prăpădit zongora.
-Duche tu ! Ioi da’ bolând ieşti. Nu puteai să-i cei de la tătăişa ?
-Ba, o fost mare năcaz. Auz tu ! Şina noastă s-o prins c-un ţiflinger, cu doi ai mai mic. Ii cam drojder. Il văz mereu cum mere la făgădău.
-Dute-n dubală !
-Ie zo. O bidigană. Crez că-i şi cam terchedeu. Umblă dezmăţat. Aşe-s pruncii în zăua de azi. La zoală îi diug rău. Alt nacaz. O murit a lu Ion, tu !
-No ni ! Vai doamne! Da, ce-o avut ?
-S-o suit în coştei şi s-o ţâpat de sus. Oi doamne! O murit sănătos, tu!
-Fost-ai la comândare?
-Fost. D’apăi cum nu ! S-or şi văitat dar, s-or şi râs. Tocma treceam cu copârsău şarampău’ când s-o auzât cum bucină cigatău de la ghezăş. Dumnezăule ! Alergau dă pă şarampău, ca orătăniile către cătreţ când jine vulpea. Tătăişa o căst în jenunchi şi s-o chilăvit bine. O fost singura chilavă, de-amu se cântă şî de şele. Şogoru o nimerit într-un ciurgău cu apă. Nu s-o chilăvit dar, s-o udat tăt. Mâncat-a pruncu?
-Un fârtai de lapce. D-ăla făcut colb.
-Gălbinare făcut-a?
-Făcut. Ii galben ca ţitroamelele aistea.
-No, îi fain. C-o să merg.
-No, meri !, da să-mi capeţi neşte ţiţere că mi-o crescut chieptu. Nu uita să tomneşti ticlazău. Ii musai. Te ţuc.

Comentarii
  1. livia buzas spune:

    Recunosc, am doar inteles 80%

  2. Miki spune:

    Vorba unui prieten de-al nostru (arlean si el): ” noroc ca e in romaneste ca nu pricepeam nimic”

Lasă un răspuns

